پياده‌‌روي و تاثير آن در ارتقاي سلامت
 
پياده روي
اين وبلاگ در رابطه با پياده روي عمومي است
دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: 13:28 ::  نويسنده : محمد واحدیان

پياده‌روي
1- پياده‌روي از ديابت نوع 2پيشگيري مي‌كند. برنامه‌هاي پيشگيري از ديابت نشان داده‌اند كه 150 دقيقه پياده‌روي در طول هفته و كاهش فقط 7 درصد از وزن بدنتان (حدوداً 5 تا 7 كيلوگرم) مي‌تواند 58 درصد خطر ابتلا به ديابت را كاهش دهد.
2- پياده‌روي قلب شما را نيرومند مي‌سازد. (در صورتي كه جنسيتتان مذكر است) مطالعه انجام شده در اين خصوص نشان مي‌دهد ميزان مرگ و مير در ميان مردان بازنشسته‌اي كه روزانه كمتر از 5/1 كيلومتر پياده‌روي دارند دوبرابر مرداني است كه روزانه بيش از دو مايل پياده‌روي مي‌كردند.
3- پياده‌روي قلب شما را نيرومند مي‌سازد. (در صورتي كه جنسيتتان مؤنث است). مطالعه‌اي كه در اين خصوص بر روي 72488 پرستار انجام شد نشان داد افرادي كه 3 ساعت يا بيشتر در طول هفته پياده‌روي داشتند در مقايسه با زناني كه پياده‌روي نداشتند 35 درصد كاهش خطر حملات قلبي و ديگر مشكلات قلبي را نشان دادند.
4- پياده‌روي براي مغز مفيد است. مطالعه‌اي كه بر روي پياده‌روي و تاثير آن بر عملكردهاي ذهني انجام شد نشان داد زناني كه معادل يك ساعت و نيم در طول هفته پياده‌روي داشتند به صورت چشمگيري عملكرد ذهني بهتري را در مقايسه با زناني كه كمتر از 40 دقيقه در طول هفته پياده‌روي داشتند نشان مي‌دادند.
5- پياده‌روي براي استخوان‌هايتان مفيد است. تحقيقات نشان مي‌دهد زناني كه يائسگي را پشت‌سر گذاشته‌اند و تقريباً 5/1 كيلومتر در روز پياده‌روي دارند چگالي استخوان‌هاي كل بدنشان نسبت به زناني كه مسافت‌هاي كمتري را مي‌پيمودند بالاتر است، همچنين پياده‌روي براي پايين‌آوردن سرعت از دست رفتن استخوان‌هاي پا نيز بسيار موثر است.
6- پياده‌روي علائم افسردگي را تسكين مي‌دهد. 30 دقيقه پياده‌روي، 3 تا 5 بار در هر هفته به مدت 12 هفته، علائم افسردگي را حدود 47 درصد كاهش مي‌دهد.
7- پياده‌روي ميزان خطر ابتلا به سرطان پستان و كولون (روده بزرگ) را كاهش مي‌دهد. زناني كه معادل يك ساعت و 15 دقيقه تا 2 ساعت و نيم در هفته پياده‌روي سريع دارند نسبت به زنان بي‌تحرك 18 درصد خطر كمتري براي ابتلا به سرطان پستان دارند. مطالعات بسياري نشان داده است كه ورزش مي‌تواند از سرطان كولون پيشگيري كرده و در افراد مبتلا به اين بيماري نيز اثرات ورزش منظم به شكل افزايش كيفيت زندگي و كاهش ميزان مرگ و مير ناشي از اين بيماري خود را نشان مي‌دهد.
8- پياده‌روي سلامت عمومي بدن را بهبود مي‌بخشد. فقط 3 بار در طول هفته و هر بار 30 دقيقه پياده‌روي به صورت چشمگيري مي‌تواند سلامت سيستم قلبي ريوي را تأمين كند.
9- پياده‌روي به شكل مسابقات كوتاه مدت هم سطح سلامتي را ارتقاء مي‌دهد. مطالعه زنان كم‌تحرك نشان مي‌دهد كه پياده‌روي در طي يك رقابت كوتاه مدت (3 مرحله پياده‌روي 10 دقيقه‌اي روزانه) منجر به پيشرفت مشابهي در سلامتي شده و يا حداقل منجر به كاهش چربي بدن با افزايش زمان آن مي‌شود (يك پياده‌روي 30 دقيقه‌اي روزانه)
10- پياده‌روي عملكرد فيزيكي بدن را بهبود مي‌بخشد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه علاوه بر اين كه پياده‌روي تناسب اندام و عملكردهاي فيزيكي (بدني) را بهبود مي‌بخشد از ناتواني‌هاي جسمي در افراد مسن هم جلوگيري مي‌كند.

ميزان پياده‌روي
توصيه اول: 30 دقيقه پياده‌روي با شدت متوسط براي
5 روز يا بيشتر در طول هفته پيشنهاد مي‌شود. البته مي‌توانيد اين 30 دقيقه را به دو زمان
15 دقيقه‌اي يا 3 زمان 10 دقيقه‌اي تقسيم كنيد. منظور از شدت متوسط، ايجاد احساس گرما و نفس نفس خفيف در فرد است.
توصيه دوم: انجام 60-20 دقيقه فعاليت مداوم براي 3 تا 5 روز در طول هفته كه ضربان قلب     را به 60 تا 90 درصد حداكثر ضربان برساند.
دو نكته درمورد پياده‌روي و كاهش وزن
? پياده‌روي همانند ديگر ورزش‌هاي هوازي كالري سوز بوده و به كاهش وزن منجر مي‌شود. البته براي كاهش وزن بايد ورودي كالري به بدن را با رعايت يك رژيم غذايي مناسب كاهش داده و از طرف ديگر خروجي كالري بدن را با داشتن يك فعاليت بدني نسبتاً شديد افزايش دهيم تا بدن به يك تعادل انرژي مناسب دست پيدا كند. بنابراين اگر مي‌خواهيد وزنتان را كاهش دهيد حتي اگر پياده‌روي زيادي داريد ميزان كالري دريافتي‌تان را از غذاها كاهش دهيد تا به نتيجه بهتري دست پيدا كنيد.
? ورزش براي حفظ وزن اهميت بيشتري دارد تا كاهش آن. مطالعات دو دهه اخير دانشمندان نشان مي‌‌دهد افرادي كه پس از كاهش وزن به ورزش روي مي‌آورند بسيار بهتر از افرادي كه كم‌تحرك هستند وزن كاهش يافته خود را حفظ مي‌كنند.
در انتها لازم به ذكر است كه پياده‌روي به عنوان يكي از مفيدترين، در دسترسترين و كم‌هزينه‌ترين ورزشها به راحتي مي‌تواند جايگاه خود را در زندگي روزمره ما پيدا كند. كافي است قسمتي از مسيري را كه هر روزه با اتوبوس، اتومبيل شخصي و ... مي‌پيماييم با پياده‌روي صبحگاهي در مسير دانشگاه، محل كار، مدرسه و... داشته باشيم. به اين ترتيب حدود 2 ساعت پياده‌روي را تنها با 20 دقيقه زودتر بيدارشدن به زئدگي خود هديه كرده‌ايم. به ياد داشته باشيم انجام فعاليت بدني هر چند كوتاه مدت و با شدت كم تأثيرات مفيدي را بر بدن ما برجاي خواهد گذاشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • 8
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پياده روي و آدرس piaderavi.21.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 9936
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1